Thursday 1 June 2017

CIRI-CIRI TEMBIKAR DAN KEPENTINGANNYA KEPADA MASYARAKAT NEOLITIK DI MALAYSIA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Zaman neolitik juga turut dikenali sebagai zaman batu baru. Zaman ini dianggarkan berlangsung pada di antara 5, 000 SM sehingga 3, 000 SM. Zaman ini juga berlakunya perkembangan dimana daripada batu kepada tembikar, mula bercucuk tanam dan memelihara binatang ternakan. Pada zaman ini juga tembikar yang digunakan mempunyai cirinya yang tersendiri dan mempunyai kepentingannya kepada masyarakat neolitik di Malaysia.

Antara ciri tembikar pada zaman neolitik ini ialah diperbuat daripada tanah liat. Tembikar yang digunakan diperbuat daripada tanah liat. Hal ini dapat dilihat di Bukit Tengkorak, Sabah. Malahan, penggunaan tembikar yang diperbuat daripada tanah liat akan dijual atau diperdagangkan.

Selain itu, terdapat juga tembikar yang kemas di bahagian permukaannya. Dimana permukaan di atasnya digilap dan ada juga yang tidak digilap. Bukti yang menunjukkan bekas tembikar ini digilap ataupun tidak ialah di Bintulu iaitu di Lobang Batu Puteh. Tambahan lagi, tembikar ini juga mempunyai permukaan luar yang kasar. 

Di samping itu, tembikar ini juga berperanan untuk kepentingan harian mereka. Penggunaan harian ini seperti memasak dan meyediakan makanan. Oleh itu, dinding alat tembikar ini perlulah mempunyai ketebalan yang berkualiti.
Tambahan lagi, penggunaan tembikar tanah ini penting bagi upacara pengebumian. Dimana, mayat orang yang mati akan dikebumikann dengan alatan tembikar tersebut. Hal ini merupakan kepercayaan anismisme.

Kesimpulannya, tembikar tanah pada zaman neolitik ini mempunyai cirinya yang tersendriri. Malahan, tembikar ini juga memberikan kepentingan kepada masyarakat neolitik dimana terutamanya dalam kehidupan harian mereka.


No comments:

Post a Comment

CIRI-CIRI PENGEBUMIAN KERANDA KAYU BALAK DI SABAH.

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.👀👀 Pengebumian keranda kayu balak merupakan salah satu tradisi pengebumian kuno di Sabah. P...